#

Pembaca

Ahad, November 30, 2008

Tertekan

Tertekan. 'Stressed' kalau di dalam bahasa inggerisnya. Mengapa tertekan? Ada macam-macam sebab dan kemungkinan. Berikut adalah antaranya.

1. Mungkin kerana keadaan yang tidak menyebelahi. Contohnya bangun pagi di hujung minggu dan tiada apa-apa makanan untuk dimakan di rumah. Tertekan.

2. Mungkin kerana salah sendiri. Contohnya kelaparan di hujung minggu dan tiada makanan di rumah tetapi terlalu malas untuk bangun dari katil, mandi dan keluar mencari makanan. Tertekan.

3. Mungkin juga kerana kegagalan diri untuk melakukan perkara2 asas kehidupan yang dianggap remeh. Contohnya kelaparan di rumah pada hujung minggu namun tidak dapat cari nombor telefon penghantaran pizza. Tertekan.

4. Mungkin kerana kegagalan orang lain untuk melaksanakan tugas seperti yang diharapkan. Contohnya kelaparan di hujung minggu namun pesanan penghantaran pizza tak kunjung tiba walaupun setelah dihubungi berkali-kali. Tertekan.

5. Mungkin juga kerana perkara yang tidak dijangka datang dan merosakkan suasana. Contohnya di kala kelaparan dan tangan ingin mencapai potongan pizza panas yang pertama, tiba-tiba belakang badan yang tidak berbaju terasa gatal. Tertekan.

6. Mungkin juga kerana musibah yang datang bertimpa-timpa. Contohnya sedang kelaparan tetapi terpaksa menggaru belakang badan kerana gatal namun tangan pula tidak sampai. Tertekan.

7. Mungkin juga kerana usaha menemui kegagalan. Contohnya setelah jumpa penggaru untuk menggaru gatal di belakang badan namun setelah digaru merata masih tidak dapat jumpa di mana titik punca gatalnya. Tertekan.

8. Mungkin juga kerana tiada perancangan yang rapi di dalam kehidupan. Contohnya setelah kekenyangan akibat melahap sekeping pizza besar, rakan-rakan datang berkunjung tanpa memberitahu lebih awal dan membawa bersama mereka makanan yang banyak, iaitu pizza. Tertekan.

9. Mungkin juga kerana ketidakupayaan diri yang agak ketara. Contohnya tidak dapat sertai perbualan rakan2 yang berkunjung ke rumah tentang bolasepak kerana tidak berpengetahuan tentang topik tersebut. Tertekan.

10. Mungkin juga kerana sistem biologi diri yang kucar kacir. Contohnya tidak mahu makan sewaktu ada makanan kerana terasa kenyang namun sebaik sahaja rakan2 pulang dan makanan sudah habis barulah perut mula terasa lapar semula. Tertekan.

Begitulah antara sebab2 seseorang itu tertekan. Salah satu cara untuk mengatasi perasaan tertekan ini ialah dengan menutup mata dan membayangkan diri berada di sebuah padang seluas mata memandang tanpa sesiapa dan apa2 di sekeliling, hanya dipenuhi rumput menghijau dan dipagari langit yang biru. Kemudian bayangkan samar2 pelangi menghiasi biru langit itu. Dan jikalau boleh, bayangkan juga arnab2 comel yang girang berlari ke sana ke mari.


0 ulasan: