#

Pembaca

Isnin, November 17, 2008

Jelajah

Lampu merah. Dia menoleh ke kanannya kehairanan. Semalam perasannya ia tiada di situ. Hari ini ia sudah megah berdiri. Mengangkat tinggi tangan menunjukkan lambang kemegahannya. Mercutandanya tersendiri yang terkenal di seluruh dunia. Dia terfikir bagaimana ia boleh terlepas masuk ke tempatnya ini. Ke tempat yang dahulunya dianggap 'bandar koboi'. Dahulu jarang ada orang luar yang datang ke sini. Penduduk sini pun akan keluar ke bandar terdekat jika perlu beli belah dan sebagainya. Kini banyak yang sudah berubah. Segalanya ingin dibawa masuk ke sini bagai tiada perlu keluar lagi. Termasuklah ia yang terlepas masuk ini.

Dahulu dan kini memang berbeza. Dia teringat zaman kanak-kanaknya 20 tahun yang lalu. Dia dan rakan-rakannya berbasikal menjelajah kawasan di sini sampai ke penghujungnya. Apabila sudah tiada jalan yang boleh dilalui dengan basikal, maka diteruskan dengan dua kaki pula. Samun dan belukar renek diredah. Bukit berbatu dan berdebu serba merah didaki. Lembah penuh lalang setinggi dada dituruni. Lereng bukit yang gelap dengan deretan pokok getah diselusuri. Pernah sekali anak sungai ditemui. Alangkah seronoknya tak terkata. Bermandi manda bermain air gembira. Perasaannya seperti menemui dunia baru yang tak pernah diteroka.

Lampu isyarat menjadi hijau. Di manakah semua itu sekarang? Samun dan belukar menjadi jalanraya. Bukit berbatu menjadi deretan rumah2. Lembah lalang dan lereng pokok getah menjadi padang golf. Anak sungai jadi apa? Fikirannya cuba mengesan lokasi anak sungai yang mereka jejaki 20 tahun lepas dan memadankannya dengan peta pada masa sekarang. Sambil itu tangannya memusing stereng dan membelok ke kanan. Menuju ke arah ia yang tersergam tadi. Naluri ingin tahunya kembali dirasakannya. Dia ingin jelajahi tempat yang belum pernah dijejakinya itu. Jadi antara orang yang terawal menemukan ianya. Sedikit sebanyak perasaannya sama seperti 20 tahun yang lepas. Cuma dahulu jelajah hutannya menemukan dia dengan anak sungai, namun kali ini dia tidak tahu apa yang akan ditemuinya di dalam jelajahnya ke McD******'s yang baru dibuka ini.

0 ulasan: