#

Pembaca

Ahad, November 16, 2008

Batu

Lagu "Like a stone" dendangan Audioslave berkumandang di corong radionya. Lagu itu memang kegemarannya dan agak jarang diputarkan oleh stesen-stesen radio utama. Dia sepatutnya rasa gembira sepertimana yang dia selalu rasa apabila lagu kegemarannya dimainkan, namun kali ini tidak. Matanya memandang kosong ke arah kereta Suzuki Swift biru di hadapannya yang tidak bergerak-gerak dari tadi. Di hadapan Swift itu samar2 kelihatan sebuah Honda CRV model baru, iaitu model yang tiada tayar tergantung di belakangnya. CRV itu pun tidak bergerak. Begitu juga dengan kenderaan di hadapan CRV tersebut yang dia sudah tidak perasan jenis apa, dan begitu juga kenderaan di hadapan kenderaan itu.

" I'll wait for you there.. like a stone.. I'll wait for you there.. alone...." dayu suara vokalis Audioslave itu menerjah telinganya, namun ia tidak lagi menusuk hatinya seperti kebiasaan. Hari ini hatinya sudah sebal. Dia tidak tahu berapa lama lagi dia sanggup menunggu di situ seperti batu. Ditambah lagi dengan keroncong perutnya yang minta diisi dari pagi tadi lagi. Kadang2 deretan kenderaan itu bergerak juga sebentar, tetapi hentinya berganda-ganda lebih lama. Setiap gandaan henti itu secara tidak langsung menaikkan suhu hatinya. Puas mindanya memujuk, namun segala apa jenis alasan sudah tidak mungkin berkesan menurunkan panas hatinya ini. Ingin saja dia turun dan menjerit kepada mereka2 di hadapannya. Namun dia harus sabar. Mungkin ada hikmahnya di sebalik semua ini. Dia terus memandang kosong ke hadapan. Sebal dan panas.

Akhirnya mimpi ngeri itu sampai jua ke penghujungnya. Swift di hadapannya mula bergerak laju meninggalkannya. Kenderaan-kenderaan lain sudah lama lepas pergi. Dengan gear satu dan muka yang mencuka perlahan-lahan dia maju, dan tak beberapa meter kemudian dia berhenti. Diturunkannya cermin tingkap keretanya dan sebuah wajah yang sangat cantik dengan sepasang mata yang seakan bersinar-sinar dan lesung pipit kecil menghias senyuman mengiringi satu suara lunak manja menyapanya, "Selamat datang ke McD*****'s, boleh saya ambil pesanan encik?".

" I'll wait for you there.. like a stone.. I'll wait for you there.. alone...." terngiang-ngiang lagu tadi di mindanya. Dayunya kembali segar menusuk hatinya. Sebal dan panas pantas berganti bunga-bunga.



*nota penulis : 'Batu' telah saya tulis pada 16Nov2008 dan merupakan re-post daripada blog lama saya di friendster.

0 ulasan: