#

Pembaca

Ahad, November 23, 2008

Kehilangan

Langkahnya diatur satu persatu. Sesekali dia berhenti untuk mengamati lukisan yang terpamer. Sebuah lukisan kelihatan abstrak, penuh warna warni yang dicanai agar kelihatan sebati oleh tangan pengkaryanya. Sebuah arca yang diamatinya membayangkan sebuah lembaga yang tidak cukup sifat. Kasar buatannya dan kelihatan seperti kayu buruk yang boleh dijumpai di mana-mana tebing sungai. Dia tidak faham maksud lukisan mahupun arca tersebut, namun dia tetap mengamatinya satu persatu. Cuba mencari apa yang ingin disampaikan oleh para pengkarya. Cuba mencari sekelumit yang mungkin boleh difahami olehnya.

Langkahnya terhenti di hadapan sebuah lukisan. Ianya adalah potret seseorang yang tidak dikenalinya. Orang itu kelihatan segak dengan kot dan rambut hitam berkilat yang tersisir rapi. Raut wajahnya serius, penuh keyakinan. Walaupun dia tidak mengenali wajah pada potret tersebut namun dia mengagak yang digambarkan itu mungkin merupakan seorang tokoh yang telah banyak mencapai kejayaan di dalam hidupnya.

Matanya turun ke plet mencari nama kepunyaan wajah itu. Namun tiada nama sesiapa yang tertulis. Yang ada cuma nama karya tersebut iaitu "Kehilangan". Dahinya berkerut. Mengapakah nama ini yang diberi? Apakah yang hilang? Langsung dia merapati lukisan tersebut. Ditelitinya setiap inci lukisan itu dari kanan ke kiri dan dari atas ke bawah. Tiada apa yang tak kena pada amatannya. Dia tidak faham. Dia memutuskan untuk meneruskan langkah ke karya seterusnya apabila dia perasan sesuatu pada lukisan tersebut. Dia mendekatkan matanya untuk memastikan. Di bahagian dada potret itu, sebahagian kecil daripada kanvas lukisan itu hilang seolah-olah telah dipotong keluar. Sekali imbas kesan potongan itu agak susah untuk dikenalpasti oleh kerana ianya kecil dan ditambah dengan warna latar dinding yang agak serupa.

Dia berundur beberapa langkah menjauhi lukisan tersebut. Diperhatikannya secara keseluruhan potret itu semula. Riak wajah yang dilihatnya kini lain daripada apa yang diliihatnya tadi. Segaknya masih ada, namun perasaannya sudah berubah. Masih serius, namun keyakinan sudah berganti dengan ketidakpastian. Mata potret itu dilihatnya memandang kosong ke hadapan. Ada risau dan sedikit sedih. Seolah-olah telah kehilangan sesuatu yang penting di dalam hidupnya. Sememangnya lukisan itu kehilangan secebis yang penting daripadanya. Lebih-lebih lagi cebis yang hilang itu merupakan bahagian di dada di mana terletaknya hati.

Dia masih terpaku di situ. Daan pandangannya masih tidak lekang daripada potret tersebut. Seolah-olah memahami kehilangan yang dirasakan oleh potret tersebut. Di dalam diam itu, dia berasa seperti dia sedang melihat dirinya sendiri.

0 ulasan: