#

Pembaca

Khamis, November 06, 2008

Kucing

Lamunannya terganggu oleh ngiauan kuat kucing bersahutan di luar rumahnya. Bunyinya lain daripada ngiauan biasa, sedikit serak, lebih dalam, dan lebih panjang. Garang. Dia faham sangat dengan makna ngiau sebegitu. Konfrontasi akan meletus bila2 masa saja. Namun begitu, tanpa mempedulikan 'jual beli pantun' antara kucing-kucing tersebut, fikirannya perlahan menerawang ke masa lampau.

Satu masa dahulu rumahnya pernah didatangi oleh seekor kucing kelabu. Kucing kelabu yang agak gempal ini selalu bertandang dan bermain-main dengan kasutnya di hadapan pintu rumah mahupun beristirahat di atas tembok pagarnya. Dia tidak pernah kisah atau marah kerana kucing kelabu itu tidak pernah masuk ke dalam rumah mahupun mengiau2 meminta makanan. Kadang2 ia duduk saja menemani dia yang sentiasa asyik dengan barang2 hobinya.

Kucing kelabu itu sangat manja dengan tuannya yang juga merupakan jiran di rumah hadapan. Sesekali dia melihat kucing kelabu itu asyik sangat apabila tuannya mengusap2 belakang lehernya. Namun begitu, ia tidak suka dibelai oleh orang lain selain tuannya. Dia tidak kisah. Asalkan kucing kelabu itu sudi melawatnya selalu, ia sudah cukup buatnya. Lagipun itu bukan kucingnya.

Lama kelamaan kehadiran kucing kelabu itu semakin disenanginya. Sehinggakan jikalau ia tidak muncul sehari dia akan tertanya2 juga ke mana perginya. Mungkinkah tuannya marah kerana asik bertandang ke sini? Adakah kucing kelabu itu disayangi oleh tuannya? Mungkinkah kucing kelabu tersebut akan lebih bahagia dengannya di sini? Dia sendiri rasa bahagia dengan kehadiran kucing kelabu itu. Dia bercadang untuk mula memberi kucing kelabu itu makan dan melayannya dengan baik selepas ini. Harapannya ialah supaya kucing kelabu tersebut akan jadi lebih suka padanya. Dan mungkin satu hari nanti dapat menerima belaiannya pula.

Maka pada suatu hari kucing kelabu tersebut bertandang, dia meletakkan semangkuk makanan ke lantai dan memanggilnya datang dekat. Kucing kelabu itu datang menghampirinya. Langkahnya laju. Hati dia mula berbunga. Sehinggalah ternampak ia akan makanan tersebut, langkah kucing kelabu itu terhenti seketika, dan kemudian ia mendongak melihat ke arahnya. Sebaik mata mereka bertemu, dia terkasima. Langsung kucing kelabu tersebut berpaling dan beredar meninggalkannya. Dia tergamam melihat makanan yang diberi tidak tersentuh. Lebih dari itu dia tergamam kerana tenungan kucing kelabu itu tadi. Tenungan itu seakan2 mengandungi kekecewaan terhadapnya. Seolah2 kucing kelabu itu dapat membaca niat hatinya di sebalik semangkuk makanan tersebut.

Matanya lemah menyongsong langkah kucing kelabu itu keluar dari pagar rumahnya menuju ke rumah tuannya. Di dalam hati kecilnya, dia hampir pasti yang kucing kelabu tersebut tidak akan kembali menjejakkan kakinya ke sini lagi. Dia rasa marah. Salahkah dia berbuat begitu tadi? Salahkah dia jika ingin disayangi? Mengapa datang seperti memberi harapan dan kemudian pergi begitu sahaja seperti tiada apa? Hatinya sebal. Dia geram kerana diperlakukan begitu. Namun sedikit demi sedikit marah dan geram itu reda dan kemudian terbit pula kesal di dalam hatinya. Kesal kerana halobanya. Dia sedar yang dia telah tamakkan perhatian kucing kelabu itu. Dia kesal kerana sikap mementingkan dirinya. Dia kesal kerana dalam diam dia telah inginkan kucing kelabu itu untuk dirinya.

Lamunannya sekali lagi terganggu dek bunyi cakaran dan dengusan. Pasti kedua kucing tadi sudah puas bertegang bulu dan kini sedang membuktikan kejantanan masing2. Dia tersenyum sendirian mengenang kenangannya seketika tadi sambil tangannya mengusap2 leher seekor kucing hitam putih gebu yang leka berbaring tanpa menghiraukan apa yang berlaku.

sekadar gambar hiasan
sumire - sekadar gambar hiasan




*repost daripada blog lama dan ditulis pada 6Nov2008.

0 ulasan: