#

Pembaca

Khamis, November 20, 2008

Rentak

Dadanya sedikit berdebar. Dua speaker Altec Lansing itu mula memuntahkan bunyi yang padu. Tangannya cuba untuk mengikut rentak yang dialunkan. Bermula dengan tangan kanannya. Rentaknya sekata. Lega rasa apabila tangannya dapat menyamai rentak yang didengarinya. Namun leganya tak lama. Matanya menangkap arahan untuk tangan kirinya pula. Lalu digerakkan kedua tangannya bersungguh-sungguh ingin menepati apa yang dipinta. Agak susah pada mulanya, namun setelah seminit dua dia mula biasa.

Sememangnya sejak kecil lagi dia sedar yang dia mempunyai kelebihan untuk mengawal gerakan badannya. Kelebihan yang digelarnya sendiri sebagai 'precise muscle-motor control' itu telah membuka banyak ruang kebolehan pada dirinya. Dia boleh melempar bola besbol dengan lengkungan yang cantik dan tepat pada sasaran. Dia boleh mengilas bola tenis dengan jumlah tenaga yang tepat untuk permainan jaring yang selalu memerangkap lawannya. Dan dia juga boleh menulis menggunakan kedua-dua belah tangannya serentak!

Namun begitu kali ini dia ingin cuba mengembangkan lagi kebolehannya itu. Dia ingin mengasah koordinasinya pula. Matanya fokus sambil tangannya masih bergerak. Dia semakin selesa tetapi tetap bersedia. Datang! Saat yang dinantikannya telah tiba. Seelok sampai ketikanya itu maka kaki kanannya mula menghenyak. Henyakan pertamanya lari sedikit daripada rentak yang sepatutnya. Dadanya semakin berdebar. Semakin banyak yang dia perlu henyak, semakin gerakan tangannya mula lari. Namun dia tidak putus asa. Terasa adrenalin mula mengalir ke seluruh anggota tubuhnya. Dia cukup faham yang semua kebolehannya selama ini tidak datang bergolek. Baik melempar bola, baik mengilas raket, baik menulis dengan kedua belah tangan. Semuanya perlu dilatih. Begitu juga kali ini. Dia perlu gigih berlatih untuk memastikan koordinasi mata, telinga, tangan dan kakinya dapat dikawal sebaik mungkin. Padanya, sebagai permulaan, pukulan drumstick dan henyakan pedal pada set drum "Guitar Hero World Tour" merupakan latihan yang terbaik buatnya.





0 ulasan: