#

Pembaca

Jumaat, Disember 19, 2008

Span

"Awak adalah ibarat span," cikgunya memulakan bicara.

Dia diam saja. Wajah cikgunya itu dipandangnya. "Span? Kenapa span?" Fikirannya tertanya-tanya. Bagaikan memahami riak wajahnya yang memerlukan penjelasan lanjut, cikgunya menyambung kata-kata.

"Cikgu lihat apa yang cikgu ajar selama ini awak memahaminya dengan mudah. Bukan setakat itu sahaja, awak juga mempunyai sikap ingin tahu yang kuat yang menyebabkan awak tidak akan puas dengan ilmu yang cikgu beri. Cikgu selalu rasa yang awak seperti menarik dan menyerap ilmu daripada cikgu dan bukan cikgu yang menyampaikannya kepada awak."

Dia masih terdiam. Dia cuba bayangkan kata-kata cikgunya itu terserap ke dalam mindanya bagaikan air terserap ke dalam span. Dia tidak nafikan yang selama ini memang mudah bagi mindanya untuk menerima sesuatu pelajaran, walau di dalam apa bidang sekalipun. Pelajaran baginya ialah suatu yang menarik secara semulajadi. Pengetahuan adalah suatu perkara yang dia sentiasa dahagakan. Dia ingin tahu tentang semua perkara. Mungkin itu agaknya yang dimaksudkan oleh cikgunya itu.

"Tapi cikgu, kalau saya macam span, maka saya akan ada hadlah untuk penerimaan tentang sesuatu. Span pun akan penuh dengan air juga satu hari nanti kan," span pemikirannya mula memicit dan memuntah kembali pertanyaan.

Cikgunya tersenyum. Jelas dia sudah mengagak yang sesuatu akan keluar daripada mulut anak muda ini, tindakbalas yang secara tidak langsung menyokong penjelasannya tadi.

"Ya, tetapi awak adalah ibarat span yang sangat besar. Kapasiti minda awak tidak dapat diduga. Dan lagi, awak boleh sahaja keluarkan pendapat dan aplikasi berkenaan sesuatu itu semahu awak. Dengan kata lain, awak boleh kawal picitan span untuk mengeluarkan air dengan jumlah yang perlu sahaja. Ianya bukanlah satu perkara yang sehala sahaja," jelas cikgunya panjang lebar.

Dia tersenyum mendengar penjelasan cikgunya itu. Cikgunya memang pandai bermain kata-kata. Pandai membuat perumpamaan dan penjelasan yang mudah difahami anak-anak muridnya.

"Terima kasih cikgu. Saya hargai pandangan cikgu terhadap saya," ikhlas dia membalas kata-kata cikgunya itu.

"Tapi saya harap saya bukanlah span yang hanya pandai menyerap, tetapi juga pandai mengeluarkan pengetahuan yang diperolehi pada tempat-tempat yang sepatutnya," sambungnya lagi.

"Walaupun span menyerap secara semulajadi tetapi ia memerlukan daya luaran untuk mengeluarkan apa yang diserapnya. Ini bermaksud awak perlu samada mengeluarkannya sendiri dengan upaya awak, ataupun ianya akan terkeluar sendiri apabila ada tekanan daripada luar. Macam mana sekalipun, ianya tidak akan terkumpul tidak berguna begitu sahaja. Awak janganlah risau. Cikgu percaya yang awak berkeupayaan melakukannya, " balas cikgunya memberi keyakinan.

Dia mengangguk-angguk tanda memahami. Diucapkannya terima kasih sekali lagi bagi menamatkan sesi temubual dengan cikgunya itu. Sambil berjalan keluar kelas, fikirannya terus tertumpu terhadap nasihat cikgunya tadi. Dia sukakan konsep yang diberikan terhadap pemikirannya itu. Dia berazam untuk terus belajar dengan tekun, menyerap segala ilmu pengetahuan dengan harapan bila dia besar nanti dia dapat menggunakan ilmu dan kebolehannya untuk menjadi manusia yang berguna. Bagaikan span yang berguna di sinki dapur.

Sejurus kemudian kedengaran satu suara memanggilnya. "Bob, marilah kita pulang bersama-sama," dia menoleh ke arah suara tersebut dan tersenyum melihat kawan baiknya, Patrick sedang tersengih lebar sambil berlari-lari anak ke arahnya. Kedua mereka kemudiannya berjalan beriringan pulang sambil menyanyikan lagu kegemaran mereka.





Riang gembira (gambar hiasan)

2 ulasan:

Friction berkata...

Sponge bob kaaa... haha... Aku rasa semalam aku byk sgt sebut perkataan stupid ah... haha...

Nadd berkata...

ko tau tak aku lambat masuk ofis pg td. ni suma gara2 diskusi yg tak perlu pasal dato berdua tu..

n yeah u said it 100times too much..