#

Pembaca

Rabu, Disember 31, 2008

Baru

Angin malam sepoi-sepoi membelai wajahnya. Nyaman terasa membuatkan dia tersenyum sendirian. Langit kelihatan berawan namun dia tidak rasa yang ianya akan hujan pada malam itu. Nun di kejauhan kelihatan cahaya daripada panorama kota menerangi langit di atasnya.

Dia menghela nafas tenang. Kertas renyuk yang di dalam pegangannya sejak tadi dibuka semula dengan hati-hati. Diratakannya kembali sehingga dia dapat membaca baris terakhir yang tertulis.

"Please forgive me. Goodbye sayang."

Pedih kata-kata tersebut sudah tidak lagi terasa sekuat sewaktu kali pertama dibacanya hampir setahun yang lalu. Dia masih ingat lagi kali pertama dia membacanya, ianya terasa terlalu berat sehingga dia tidak mampu berdiri. Dirinya tunduk menyembah bumi menangis teresak-esak kerana sekeping kertas dan sepotong ayat itu. Dia rasa seperti dia kehilangan segala-galanya pada waktu itu. Dia rasa seperti ingin mati sahaja.

Namun kini setahun sudah berlalu. Setahun yang sangat sukar baginya, namun cukup memberi erti. Di dalam setahun ini dia telah merasa mati dan telah juga merasa hidup kembali. Dia telah merasa erti derita sengsara dan dia juga telah disapa sinar bahagia. Dia telah belajar erti patah tumbuh hilang berganti. Dia juga telah belajar untuk nekad dan tidak mahu berpaling lagi.

Ditatapinya tulisan itu buat kali yang terakhir. Dia tidak mahu merasakan apa-apa lagi perasaan terhadap kata-kata yang tertulis itu. Dia telah menerima apa yang berlaku dan dia juga telah memaafkan. Kini tiba masanya untuk mengucapkan selamat tinggal. Dia merenyuk semula kertas tersebut dan kemudian melemparkannya jauh-jauh. Matanya menyoroti gumpalan kertas tersebut yang terbang dan terus hilang ditelan kegelapan malam.

Hatinya berasa amat tenang sekali. Penuh syukur dan kasih bahagia. Matanya masih memandang jauh ke hadapan, angin malam masih membelai rambut dan wajahnya. Seketika kemudian kelihatan nun jauh di kota, sekumpulan cahaya terbang menari memanjat langit dan kemudian pecah memuntahkan percikan2 warna warni yang terang benderang diikuti bunyi-bunyi letupan meriah tanda tibanya tahun baru. Dia tersenyum sendirian. Dirasakannya seluruh hati dan tubuhnya juga sedang mengucapkan selamat datang kepada kehidupannya yang baru.



Foto kredit dari sini


*notapenulis : Selamat Tahun Baru 2009 kepada semua! :)

2 ulasan:

Sarah berkata...

Erm...err...

Nadd berkata...

aik tak terkata kah? hmm... :)