#

Pembaca

Khamis, Mei 21, 2009

Lemah 4

"Emm, lagi 15 minit ke.. apa aku nak buat sementara tu," Sidek berkata-kata sendirian. Matanya tetap pada skrin komputer di hadapannya. Setelah berpuas hati, barulah Sidek kembali bersandar pada kerusinya. Berkereot bunyi kerusi itu menampung berat badan Sidek. Hatinya sedikit tenang melihatkan bahagian kerja yang perlu disiapkannya telah selesai. Sekarang dia hanya perlu menunggu bahagian yang akan diberikan oleh Carmen dari Jabatan Kewangan. Janji yang akan tertunai 15 minit lagi.

Perutnya mula berbunyi kecil. Sidek berasa lapar. Dia melihat jam dinding ofis yang menunjukkan pukul 1145 pagi. Masih lama sebelum waktu makan tengah harinya yang hanya akan bermula pada jam 1 tengah hari. "Alamak nak lunch apa pulak, aku bukannya ada duit dah," Sidek merungut di dalam hati. Dia sedikit kesal kerana telah menghabiskan wang sakunya untuk membeli rokok pagi tadi. Kini wang yang tinggal di dalam kocek seluarnya hanyalah syiling yang dia pun tidak pasti berapa jumlahnya.

Di dalam duduk itu, tangan kiri Sidek menyeluk kocek seluarnya dan meraba beberapa keping syiling. Dia tetap tidak pasti berapa jumlahnya. Lantas dikeluarkan semua isi koceknya dan diletakkan di atas meja. Berdentang dentinglah bunyi syiling yang tidaklah banyak sangat jumlah kepingannya itu. Sidek tersenyum sendiri setelah menjumlahkan kepingan2 itu yang membawa nilai 55sen semuanya. Walaupun dia sedikit hairan dengan kehadiran 5sen yang dia tidak ingat dari mana datangnya, namun Sidek tetap gembira. Dengan jumlah begitu, sekurang2nya dia dapat membeli sekeping karipap yang berharga 40sen untuk mengalas perutnya pada tengah hari tersebut.

"Cayalah Sidek!" lamunannya terganggu oleh sapaan suara dari belakangnya. Sebaik Sidek menoleh, tuan punya suara tersebut telah pun muncul di sisi mejanya dan dengan sekelip mata 2 keping syiling 20sen di atas mejanya lesap di tangan tetamu yang tidak diundang tersebut.

"Aku pinjam 40sen ya Sidek. Nak beli airlah. Petang nanti aku bayar," jelas lelaki tadi yang kemudian memusingkan badannya dan beredar pergi. Sidek yang tidak sempat berkata apa2 kelihatan masih terkejut dengan apa yang telah berlaku. Sengih yang berada di mulutnya sebentar tadi sudah hilang entah ke mana. Dadanya berasa sebal, bagaikan penuh dengan sesuatu yang ingin keluar namun tidak dapat. Dengan pandangan yang berat, Sidek melihat saja dari jauh kelibat lelaki tadi yang kini sedang memasukkan kepingan2 syiling kepunyaannya ke dalam mesin minuman.



Gambar Hiasan dari Sini

3 ulasan:

Hanni Ramsul berkata...

:D Sidek oh Sidek
Meh sini la Sidek.
Rasanya byk syiling saya kat dalam tabung dalam laci nih.
meh amik sikit ya...
cukup bulan kena bayar ya...
jangan wat2 lupa lak
hehehe, tq nadd.
lepas gak rindu ;))

Nina berkata...

Adeh..sidek.Nina dh jadi ahli kapa oo..tgh cari bro..

Sarah berkata...

Hmm...