#

Pembaca

Isnin, Disember 01, 2008

Jem

Dia tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dilemparkan ibunya itu. Pedih telinganya. Sakit hatinya. Dia sudah lama bersabar dengan keadaan ini. Ibunya memang begitu. Dari dulu lagi dia tidak boleh bertanya soalan yang salah. Pasti jawapan yang diberi akan menyakitkan hati. Bagaikan ibunyalah yang tahu segala-galanya dan dia hanya seorang anak kecil yang tidak tahu apa-apa.

Kadang-kadang dia berasa amat sedih. Adakah benar dia ini anak kandung ibunya? Mengapakah dia tidak dapat kasih sayang sebagaimana orang lain? Dia cukup cemburu melihat Noni, jiran sebelahnya yang selalu bermanja-manja dengan ibunya. Segala pertanyaan Noni akan dijawab oleh Mak Minah dengan sabar dan belai manja. Selalu airmatanya mengalir tanpa disedari apabila melihat kemesraan dua beranak itu.

Kini dia sudah tidak dapat bersabar lagi. Kali ini dia tekad. Apa nak jadi jadilah. Dia tahu yang dia benar dan ibunya salah. Dia akan membuktikannya. Semoga ibunya sedar dan berubah. Semoga satu hari nanti hubungan mereka akan sebaik hubungan Noni dan Mak Minah, jika tidak lebih baik. Tapi sebelum itu, dia harus lakukan perkara ini.

Tangannya membuka peti ais dan mencapai balang mentega kacang itu. Ditelitinya label balang tersebut dan seketika kemudian matanya tersenyum sinis. Disuakan balang itu kepada ibunya.

"Aaa betulla dia tulis kat sini ' Do not refrigerate'. Tu sebab Nis biar kat atas meja. Tu pun mama nak marah," hujahnya kepada ibunya yang menyambut balang itu dan membelek seketika label yang disebutkan.

"Yelah, memang 'peanut butter' ni tak payah masuk peti sejuk, tapi masalahnya Nis biarkan sekali dengan jem stroberi tu kat atas meja. Cuba tengok kat balang jem tu tulis apa," balas ibunya pula.

Dia mencapai balang jem stroberi yang disebutkan ibunya dan membelek labelnya lagi. Sebaik matanya menangkap tulisan 'Keep refrigerated' yang terpapar, hatinya bagaikan hancur. Ibunya menang lagi. Dia terus menutup pintu peti sejuk dan berjalan muram menuju ke biliknya semula. Niatnya untuk menjamah roti dengan jem dan mentega kacang tadi dilupakannya sahaja.

Dia merebahkan badannya ke katil. Kedengaran samar-samar bebelan ibunya tak henti-henti. Tangannya mencapai buku latihan Bahasa Inggeris tahun 1 di atas meja tulisnya dan menekup telinga dan mukanya sambil fikirannya menerawang membayangkan arnab-arnab comel berlari-lari di padang yang luas menghijau.

0 ulasan: