#

Pembaca

Rabu, Mei 04, 2011

Sivik


     Corong radio mendendangkan lagu "Smokin' Hot" nyanyian Cigaro Muerta. Sambil sebelah tangan memegang stereng, mulutnya ikut sama menyanyi beberapa patah lirik sekadar yang diketahuinya. Yang tidak diketahuinya diagak-agak saja atau memadai dengan mendengungkan bunyi yang keluar dari mulutnya.

"Aiseh jemlah pulak," nyanyiannya terganggu apabila kereta Kancil di hadapannya membrek dan memperlahankan kelajuan. Dia cuba menjenguk jauh ke hadapan lagi, dan dilihatnya deretan kereta-kereta lain turut sama bergerak perlahan.

"Masa aku nak cepat macam nilah nak jem. Apalah nasib," keluhnya sendirian. Kereta Toyota Starletnya hanya menderum-derum saja tanpa dapat bergerak seperti yang dikehendaki. Hendak tak hendak dia terus membuntuti Kancil di hadapannya.

"Hm, sempat ke tidak aku nak sampai di dalam masa yang ditetapkan ni," spontan dia mengerling kepada jam di tangannya. Jarum menunjukkan pukul 6.30 petang. Waktu puncak untuk kenderaan pulang dari tempat kerja.

"Silaplah aku keluar masa sekarang ni," keluhnya lagi. Matanya menjeling ke kiri jika-jika laluan di sebelah kiri lebih lancar daripada laluan sebelah kanan yang didudukinya sekarang. Hampa nampaknya apabila melihat laluan tersebut turut penuh dengan kenderaan yang sama perlahan dengan laluannya. Matanya kemudian mencuri lihat laluan kecemasan yang kosong.

"Sabar-sabar. Memandu mesti mengikut peraturan," dia cuba memujuk dirinya sendiri.

Kereta Kancil di hadapannya masih bergerak perlahan, dan berhenti sekali-sekala, mengikut kenderaan di hadapan. Dia sudah rimas. Angin tidak berapa bertiup walaupun kedua-dua belah tingkap diturunkan. "Kalau laju tak apa juga, ada juga angin masuk. Ini jalan macam siput ni, angin tak ada pulak. Hati pun boleh jadi panas ni," keluhnya lagi.

Bunyi radio sudah tidak menarik perhatiannya lagi. Matanya kini fokus pada Kancil di hadapannya saja. "Cepatlah cepat, geraklah cepat, kalau tak gerak, nanti aku lambat," mulutnya membebel mengikut rentak lagu yang diciptanya sendiri.

Kemudian dia terlihat benda seperti kertas terbang keluar dari tingkap kanan Kancil di hadapannya.

"Hai, zaman-zaman internet ini pun masih ada orang tak sekolah. Buang sampah sesuka hati," dia menggeleng kecil.

Tidak berapa lama kemudian sebuah lagi benda terbang keluar dari kereta yang sama dan tergolek di tepi jalan. Dia memastikan apakah bendanya. Kelihatan seperti beg plastik merah kecil yang berikat.

"Tengok tu, buang dengan beg-beg plastik sekali. Kalau dah ada beg plastik tu, simpan sajalah dulu, nanti buanglah bila dah sampai mana-mana. Ni mak bapak tak ajar punya jenis ni. Atau pun mak bapak pun sama saja tak belajar sivik," omelnya lagi.

Matanya kemudian perasan yang laluan kiri sedikit lancar berbanding laluannya.

"Daripada aku duduk belakang manusia takde sivik ni, baik aku berambus ke laluan lain," tanpa berlengah lagi dia menyedut hisapan terakhir dan menjentik puntung rokoknya keluar dari tingkap keretanya lalu terus membelok untuk masuk ke laluan kiri.



0 ulasan: