#

Pembaca

Rabu, Mei 06, 2009

Lemah 3


"Ha, buat apa tu Sidek?" tiba-tiba satu suara menyergah Sidek yang sedang leka menatap skrin komputernya. Sidek yang terkejut terus terlepas tangannya dari memegang tetikus. Dia menoleh dan melihat wajah En. Kadir sedang memerhatikan skrin komputernya. Dia memusingkan badan beserta kerusinya sekali menghadap En Kadir, sekaligus berharap agar badan dan wajahnya dapat melindungi sedikit sebanyak paparan imej yang sedang terpampang di skrin.

"Em, laporan itu saya dah siapkan, cuma ada kesilapan sedikit daripada data yang diberikan oleh finance department. Saya dah minta mereka hantar semula a.s.a.p," pantas Sidek menjawab tanpa ditanya. Matanya difokuskan pada mata En. Kadir namun mata bosnya itu tidak bertemu dengan matanya. Ia masih pada skrin yang nampak tidak nampak di belakangnya itu.

"Hm, oklah kalau macam tu. Nanti dah siap awak serahkan pada saya ya," En. Kadir akhirnya memandang wajah Sidek. Barangkali puas hati dengan jawapan yang diberikan tadi. Kemudian dia tersenyum dan berpaling lalu beredar dari tempat Sidek.

Sebaik En. Kadir hilang dari pandangan, Sidek menghela nafas lega. Kejadian itu betul2 mengejutkannya. Sememangnya dia sedang membaca emel peribadi tadi namun bukanlah bermakna dia mencuri tulang. Kerjanya telah pun disiapkan terlebih dahulu. Namun begitu dia sepatutnya lebih berwaspada. Hatinya sedikit geram dengan dirinya yang mudah terleka.

"Hm, tak sampai lagi lah pulak," bisik Sidek sendirian setelah memeriksa emel syarikatnya. Terus dia mencapai gagang telefon di sebelahnya dan mendail sambungan ke jabatan kewangan.

"Hello, Carmen ya. Data yang saya minta hantar semula tadi dah hantar ke belum?" tanya Sidek sebaik talian bersambung.

"Data yang awak minta tadi ke? Bukan ke saya dah hantar pagi tadi," jawab satu suara halus di hujung talian.

"Mm, ya memang awak ada hantar. Tapi Carmen, saya nak dari Disember sampai Mac, yang awak beri tu hanya untuk Disember sahaja," jelas Sidek sambil jarinya memainkan tetikus di atas meja. Tanda anak panah di skrin komputernya kelihatan berpusing2 tanpa tujuan.

"Ooo, nak hingga ke Mac ke. Cakaplah awal-awal," balas suara perempuan yang dikenali sebagai Carmen itu lagi.

"Laa, awak ni. Saya dah cakap lah dari awal lagi yang saya nak dari Disember hingga Mac. Awak yang tak dengar barangkali," Sidek sedikit geram dengan alasan yang diberikan. Namun dia perlu mengawal dirinya kerana dia masih perlukan bantuan wanita itu.

"Alaa, janganlah marah Sidek. Kalau saya awal-awal dah beri apa yang awak nak, nanti saya tak dapatlah dengar suara awak lagi di telefon ini lagi," manja saja Carmen membalas. Penunjuk tetikus terhenti di tengah2 skrin dek terlepasnya tangan Sidek daripada memegang tetikus sebaik mendengarkan tutur manja Carmen itu. Sidek menelan air liur dan membetulkan duduknya semula.

"Saya nak data tu sekaranglah Carmen. Bos saya En. Kadir dah bising ni. Dia tunggu data tu dari tadi lagi," Sidek cuba menguatkan dirinya. Dia yang tidak mahu melayan karenah perempuan itu terpaksa menggunakan nama bosnya demi mendapatkan apa yang dikehendaki.

"Emm Sidek.. saya ada kerja sikit yang perlu disiapkan ni. Dalam 15 minit lagi awak panggil semula boleh tak Sidek?" jawab Carmen memujuk.

"Ok," jawab Sidek ringkas. Namun sebaik gagang diletakkan, Sidek berasakan bagai ada sesuatu yang tidak kena.

"Apsal aku pulak yang kena call dia balik??" rungut Sidek dengan wajah yang sedikit kesal. Perlahan2 dia bersandar kembali pada kerusinya sambil mendongak memerhatikan deretan lampu kalimantang di siling pejabatnya yang seluas mata memandang. Sidek menghela nafas berat, membayangkan betapa kecilnya dirinya itu di dalam dunia ini.

Telefon yang sepi (Freefoto.com)


4 ulasan:

Hanni Ramsul berkata...

sesungguhnya Sidek memang lemah.
:D
dan yg kuat, mampu manipulasi dengan apa jua cara...

Nadd berkata...

setuju.. ianya lumrah dunia.. survival of the fittest dlm omputihnye.. :)

Sarah berkata...

sampai bila sidek nak jadi lemah..overcome lah..jgn mengalah..hidup ada pilihan kan.

Ejen Manuskrip berkata...

Jemput ke blog kami.