#

Pembaca

Ahad, April 12, 2009

Jalan

Pada satu malam yang sunyi sepi..


Rodi : On the dark desert highway, hm hm hm hm hmm..

Lan : Kalau dah tak tau lirik tu, tak payah lah nyanyi. Buat sakit telinga aku je dengar.

Rodi : Ala, suka hati aku lah. Kau ni potong lah.

Lan : Hm, cerita pasal lagu Hotel California ini kan, kalau kau dengar betul2, lirik lagu dia pasal hotel hantu kan?

Rodi : Haah, ianya pasal sebuah hotel berhantu. Tapi sampai sekarang tak ada siapa pun yang tahu hotel mana yang dimaksudkan sebab tak ada hotel yang nama begitu sebenarnya.

Lan : Yeke? Kalau ada pun, aku rasa mesti dah bangkrap disebabkan lagu tu kan. Mesti orang tak datang kalau tengok nama Hotel California.

Rodi : Hahaha yalah.

Lan : Hish tukarlah lagu lain. Tak sedaplah dengar lagu tu masa-masa macam ni.

Rodi : Aik, apsal? Kau takut ke? Rileklah Lan, lagu ni kan best. Aku tak pernah kisah pun lirik dia pasal apa pun.

Lan : Ya memang lagu ni sedap. Tapi masalahnya kita ni tengah dekat entah mana2 ntah sekarang ni. Tukarlah sebelum aku tukar.

Rodi : Yalah yalah. Dah biar aku tukar. Kau bawak je kereta diam2.

Lan : Ha bagus tu. Kita dengar radio je.

Rodi : Hai siaran klasik je yang dapat nih. Apalah kampung sangat tempat ni.

Lan : Oklah tu. Tenang sikit dengar lagu-lagu lama. Ini asik2 lagu rock.

Rodi : Yalah pakcik. Bebel pulak dia. Weh Lan ko sure ke jalan ni boleh tembus ke highway? Dah lama kita masuk jalan ni tak keluar2 pun. Dah la gelap gelita lampu jalan pun takde.

Lan : Jalan ini taklah tembus ke highway terus. Aku rasa tembus ke jalan besar dulu, then jalan besar tu akan tembus ke highway.

Rodi : Kau rasa? Kau ni biar betul Lan. Janganlah rasa-rasa. Karang sesat nanti karang..

Lan : Heh mulut tu jaga sikit. Janganlah celupar sangat. Aku tau jalan ni. Dulu kawan aku pernah bawa aku balik ikut sini. Kita ikut je terus, jalan ini bukannya ada simpang2 pun sampai boleh sesat.

Rodi : Hmm okay. Bukannya apa, aku macam rasa tak sedaplah. Patut tadi kita ikut je jalan besar tu. Takyah la shortcut2 ni.. dah la gelap, dari tadi takde kereta lain langsung nih. Ish..

Lan : Hish budak ni. Janganlah fikir yang bukan2. Kalau kau cuak kau ingat aku tak cuak ke?

Rodi : Hm Lan. Cakap pasal cuak ni kan, kau ingat tak cerita hantu orang putih Jeepers Creepers?

Lan : Hoi diamlah jahanam! Lagi nak bukak cerita hantu. Argh kenapa lah aku bawak budak celupar sorang ni.

Rodi : Hahaha aku gurau jelah. Dah dah aku tak cerita dah.

Lan : Huh lagi sekali kau celupar, aku tinggal kau kat tepi jalan ni,

Rodi : Hahaha sori lah Lan. Aku betul gurau je. Saja nak kasi ceria sikit suasana.

Lan : Hmm tu depan tu ada pun sederet kereta. Okaylah tu. Sekurang-kurangnya ada jugak orang lain yang lalu jalan ni.

Rodi : Aik bukan sederet dah ni. Ini dah berderet2 ni. Apa ke halnya semua kereta macam gerak tak gerak ni? Traffic jam apanya tengah2 malam buta ni.

Lan : Ala eksiden kot kat depan tu. Lembu kena langgar ke. Tak pun roadblock polis.

Rodi : Hmm ya lah tu kot. Tak kisahlah, yang penting banyak kereta lebih baik daripada takde kereta langsung.

Lan : Ya betul tu. Penakut jugak engkau ni ya. Tadi berdegar2 celuparnya.

Rodi : Heheh jangan lah macam tu Lan. Aku ni manusia biasa jugak. Takut tetap takut.

Lan : Yalah tu Rodi. Hai.. entah berapa jauh lagi lah jem ni agaknya. Dah pukul 12 tengah malam ni.

Rodi : Heheh Lan, kau perasan tak, dahlah radio main lagu klasik, kereta depan kita ni pun klasik jugak. Nombor plet zaman bila tah tu.

Lan : Haha yalah. Terasa macam zaman dulu-dulu je..

***

Budak : Ayah ayah, kenapa kereta tu berhenti sorang2 kat tengah2 jalan tu ayah?

Pakcik tua : Ah saja je tu. Dah diam jangan tegur apa2 lagi dah.


Dan malam pun terus menyepi..


3 ulasan:

Nina berkata...

wey bro. gambo ni kluo kat blog nina lah wey...seram.Tgh2 mlm tertgk..aiyaaaa

Maria berkata...

Ingatkan akak pada satu episod "Twilight Zone" satu masa dulu.nad masih bereksperimen ya..makin berjaya ni.akak jek yang masih gagal..part ending tu yang best.

Nadd berkata...

nina : ala nina.. tu kan gambor orang.. abg kenal tu pompuan tu ookina megumi namanye.. hehe

akak : yep saya eksp nk tgk dgn dialog saja boleh sampaikan tak rasa yg nk disampaikan..hehe

dan lega rasanya akak fhm cerita sy ni.. sampai yg twilight zone tu pun mmg spt yg sy ingin smpaikan.. thnks for the feedback..